Amikor a Thunderbirds 2011-es “fellépéseit” nyilvánosságra hozták kiderült, idén újra lesz “European Tour”, melynek hozzánk legközelebb eső állomása az olaszországi Jesolo lesz. Mivel a 2007-es poznani bemutatót elmosta az eső, most mindenképp látni szerettem volna őket. Jesolo más szempontból is érdekes helyszínnek ígérkezett, mert itt a bemutatókat a tenger felett tartják.

Egy repülőnap általában akkor jó ha megfelelő az időjárás, nincs nagy tömeg, alacsony a kerítés és jó a program.


Az időjárás

Szombaton 9 óra körül értünk Jesoloba. Nem volt rossz idő, de a távolban sötét felhők kezdtek gyülekezni és lassan felénk tartottak. A repülőnap kezdetéig a tenger élővilágával ismerkedtünk, valamint a Viharmadarak neve és az időjárás közötti párhuzamot elemeztük. Sokunkban előjöttek a 2007-es poznani emlékek. Szerencsére a show délután kezdődött, addigra nemhogy eső nem esett, de szinte felhőmentes kék égbolt és napsütés lett.


A tömeg

Nem volt nagy tömeg, sokkal nagyobb érdeklődésre számítottam. A nézők között sok volt a fürdőruhás, akik valószínűleg nem a repülőnap miatt jöttek, de ha már ott voltak, végignézték. Ahogy vége lett a bemutatóknak már mentek is úszni a tengerbe. Nekem meglepő volt hogy a nézők egy része a Frecce Tricolori után elindult haza, pedig a Thunderbirds még csak utána következett.


A kerítés

14 óra körül egy műanyag szalagot kezdtek el kihúzni körülbelül 10 méterre a víztől és a nézőket, fürdőzőket a szalag mögé küldték. Aki mégis bement az elzárt területre, határozottan, de udvariasan kiküldték.


A szervezés

Jesolo strandjai fel vannak készülve a tömegre. Volt elég WC, szemetes, vendéglátó egység. Főszezonban ennél lényegesen több nyaraló van itt. Mi a VIP szektor közelében álltunk, mégsem hallottuk jól a hangosbeszélőt. Nem is hiányzott, mert sajnos szinte végig olaszul beszélt, így csak a típusok neveit értettük.


A program

A dinamikus program sorrendje kis mértékben eltért a kiadottaktól. Sajnos a Panavia Tornado-val történt valami, így szombaton nem repült, helyette az AMX-et láthattuk kétszer. Néhány gép a közönség mögül érkezve kezdte a programját, kisebb meglepetést okozva ezzel. A repülőnapokról ismert olasz gépek (C-27, EF2000, AMX, MB339) a megszokott programot repülték. A bemutató kötelékek programja viszont eltértek a megszokottól. (Valószínűleg a víz felett repülés miatt voltak korlátozások.) A Frecce gépei csak fehér színű füstöt használtak. A Thunderbirds programjában vannak érdekes elemek, de az európai csoportok sokkal látványosabban repülnek. Belga, holland F-16 bemutatóhoz szokott szemünk dinamikusabb bemutatót várna el a típustól. Hasonló a helyzet az Extra 300-as esetében is, ahol Besenyei Péter és Veres Zoltán bemutatója a mérce. A Team Audaci és a Wingwalker lányok viszont igen látványos produkciót nyújtottak. A nap fénypontja egyértelműen a HH-3F Pelican helikopter vízre szállása volt. 2010-ben egy Canadair CL-415 is bemutatta hasonló képességét, ezt most is szívesen megnéztem volna.


A Pelican repülését mindenképp érdemes videón is megnézni (5:50-nél kezdődik a vízreszállás):


Röviden összefoglalva ez egy különleges repülőnap volt, kár lett volna kihagyni.


Néhány fotó az érdekesebb pillanatokról:

Jesolo tengerpartja, a Jesolo Air Extreme 2011 helyszíne.
A baljós árnyak poznani emlékeket idéztek.
Délután már zavartalan volt a napsütés.
Nyitókép az olasz himnusz zenéjére.
A HH-3F helikopter vízre szállás előtt.
A Pelican meglepően jól manőverezett a vízen úszva is.


Wing Walkers


MB-339 Solo
Frecce “Monocolori” – szombaton csak fehér színű füstöt használtak.
C-27J Spartan
Extra 300
Thunderbirds

Eurofighter
AMX
Team Audaci (paramotori)

süti beállítások módosítása