Florennes (2012.06.23-24.)

2012.06.24. 23:55

 

Florennes International Airshow
(Belgium, 2012.06.23-24.)
http://www.florennes-airshow-2012.be (már nem él a link)


A belgiumi Florennes-ben található katonai repülőtér épp 70 évvel ezelőtt épült, ezért a kerek évfordulóra való tekintettel a Belga Légierő idén itt tartotta évente megrendezett repülőnapját.

A florennesi repteret 1942-ben, a második világháborús német megszállás alatt, a Luftwaffe éjszakai vadászai számára építették. A háború vége felé amarikai kézre került, majd a háború után belga egységek bázisa lett. A belga századok a 70 év alatt Spitfire, F-84 E Thunderjet, F-84F Thunderstreak, Mirage 5 és F-16 Fighting Falcon típusokkal repültek. A Jean Offenberg bázison napjainkban a 2. Taktikai Ezred 1. és 350. századának F16-osai és a 80. század MQ-5B Hunter (B-Hunter) UAV gépei állomásoznak.

A 80. század UAV gépeivel 2005-ben Bosznia-Hercegovinába települt és az EUFOR erőket támogatta. 2006-ban pedig Kongói Demokratikus Köztársaságban (korábbi nevén Belga-Kongó, ) zajló választok biztosításában vállaltak szerepet. A 2. Taktikai Ezred F-16-osai 1996-tól 2001-ig részt vettek a Jugoszlávia feletti repülési tilalom betartatásában. A belga gépek a Második Világháború után ekkor végeztek először éles bevetéseket ellenséges terület felett. 2005-ben Afganisztánban jártak, majd a NATO Baltic Air Policing tevékenységében is többször szerepet vállaltak. Az 1. századot 95 évvel ezelőtt, az Első Világháború alatt hozták létre a Belga Légierő (bár akkor még nem így hívták) első századaként. A 350. század 1941-ben jött létre Angliában a RAF egyik Spitfire századaként, amelyet csak belga pilóták alkottak. 1946-ban lettek az újjáalakuló Belga Légierő egyik egysége.

A florennes-i bázis nagy területen fekszik, az állóhelyek és a betonfedezéket jól szét lettek telepítve. 1990 és 2009 között itt tartották a Tactical Leadership Programme (TLP) gyakorlatait. Évente ötször, egy hónapra több tucat gép települt ide és a bázis belga repülőgépeivel együtt hajtottak végre különböző feladatokat. Utoljára 2008-ban rendeztek itt repülőnapot.


A Belga Légierő repülőgépei

Múlt és jelen, az 1946-ban megalakult Belga Légierő első és jelenlegi vadászgépe kötelékben. A jövő, az F-35 még csak fotókon volt látható.
A 95 évvel ezelőtt megalakult 1. század egyik gépének díszfestése a jelmondatukkal: Senki nem támadhat meg büntetlenül. Érdemes egy pillantást vetni a fegyverzetre is.
Az egyik belga F-16-os műszerfala működés közben.
A futómű nyitás-zárás bemutatók időpontjára vonatkozó információ volt az egyetlen, ami angol nyelven is ki volt írva, minden más csak franciául és hollandul.
Tigris festésű gépek egymás mellett. (A legközelebbi a belga tigris.)
Az izraeli MQ-5B UAV-ból a belgák eddig 14-et állítottak rendszerbe. (Más források szerint néhány darabbal többet.)
A Seaking kutató-mentő (SAR) bemutatója.
Az Aérospatiale SA 316 Alouette III helikopterekből már csak néhány darab üzemel, hamarosan kivonják őket. Meglepő módon a váltótípus, az NH90 nem vett részt a repülőnapon.
A belga A-109 bemutatóját infra csapdák szórása teszi még látványosabbá. A gép az 1. Helikopterezredbe tartozik, melynek 27 gépe Beauvechain-ben állomásozik.
A belga nemzeti színeket egy hat gépes Alpha Jet kötelék festette az égre. A 29 belga gép a franciaországi Tours-ban állomásozik.
Az Alphajet előtt a Fouga Magister volt a Belga Légierő sugárhajtású oktató gépe.
SIAI-Marchetti SF-260 a Belga Légierő alapfokú kiképző típusa. A 32 belga gép Beauvechain-ben állomásozik. Az 5. és a 9. század repülőtudását a négy gépes Red Devils kötelék demonstrálja. (Van egy másik köteléke is a bázisnak, a Hardship Red, akik 4 sárga SF-260 géppel repülnek bemutatót.) SIAI-Marchetti SF-260 egy igen sikeres kiképző típus, több mint 900 darab épült eddig belőle. Bár a prototípusa 1964-ben repült először, az Alenia-Aermacchi még ma is gyártja a különböző változatait.
A T-6 / Harvard prototípusa 1935 április 1-én szállt fel először. A Belga Légierő kiképző gépként 1960-ig alkalmazta. (A North American T-6 Texan-t jellemzően a Brit Nemzetközösség területén nevezik Harvard-nak.)

A Belga Rendőrség MD-900 Explorer helikoptere NOTAR rendszerű, így sokkal csendesebb mint a farokrotorral rendelkező helikopterek.


A belga- és holland repülőnapok mindig jók szoktak lenni, így került be Florennes a 2012-es menetrendembe. Erre a hétvégére ez a repülőnap tűnt a legjobb választásnak. Az előzetes hírekben több ritkábbnak számító résztvevő is szerepelt: kanadai CC-117 (C-17) és CC-150 Polaris (Airbus A310 MRTT), a spanyol Patrulla Aguilla kötelék (C-101 Aviojet), ukrán Szu-27 és Il-76, dán F-16 bemutató, a Belga Légierő képességbemutatója, Airbus A400M, B-52 alacsony áthúzás.

A repülőnap honlapján a résztvevők listája folyamatosan frissült, résztvevők kerültek fel és tűntek el (az előző bekezdésben felsoroltak végül mind eltűntek). Kíváncsian vártam, milyen lesz majd a részletes dinamikus program, de az csak szombaton reggel a repülőtéren osztogatott szórólapokból derült ki.

FIESLER STORCH 10:24L - 10:34L Display
T28 TROJAN 10:35L - 10:50L Display
HAWKER HUNTER 10:51L - 11:00L Display
PA28 THE VICTORS 11:01L - 11:15L Display
MS406 11:16L - 11:26L Display
T6 HARVARD 11:30L - 11:42L Display
YAK 52 11:43L - 11:55L Display
PC7 SOLO DISPLAY - AUSTRIA 11:56L - 12:04L Display
A109 ROTATION BAPTEMES 1 & 2 12:05L - 12:20L Flight
ERJ ROTATION BAPTEMES 1 12:06L - 12-38L Flight
ME208 12:07L - 12:17L Display
A109 ROTATION BAPTEMES 3 & 4 12:25L - 12:40L Flight
EC 120 CALLIOPE - France 12:26L - 12:37L Display
P51 MUSTANG 12:42L - 12-53L Display
A109 ROTATION BAPTEMES 5 & 6 12:54L - 13:09L Flight
PC9 SOLO DISPLAY - CROATIA 12:55L - 13:03L Display
ALPHA JET FORMATION - BELGIUM 13:15L - 13:24L Display
F16 SOLO DISPLAY - BELGIUM 13:25L - 13:37L Display
F16 BELGIUM + SPITFIRE 13:41L - 13:45L Fly by
SPITFIRE 13:46L - 13:56L Display
A109 - BELGIUM 13:57L - 14:06L Display
F16 SOLOTURK - TURKEY 14:06L - 14:20L Display
SEAKING SAR DEMO - BELGIUM 14:21L - 14:31L Display
SWISS AIR FORCE PC7 TEAM + F/A18 14:32L - 14:39L Fly By
F/A18 - SWITZERLAND 14:39L - 14:53L Display
SWISS AIR FORCE PC7 TEAM 14:54L - 15:19L Display
SU22 FITTER - POLAND 15:23L - 15:38L Display
SF260 RED DEVILS - BELGIUM 15:39L - 13:59L Display
ERJ ROTATION BAPTEMES 2 16:00L - 16:33L Flight
PATROUILLE DE France 16:01L - 16:31L Display
F16 SOLO DISPLAY - NETHERLANDS 16:34L - 16:46L Display
MIG 29 SOLO DISPLAY - SLOVAKIA 16:47L - 16:59L Display
JORDANIAN FALCONS 17:00L - 17:20L Display
EUROFIGHTER SOLO DISPLAY - ITALY 17:21L - 17:29L Display
L39 BALTIC BEES 17:30L - 17:55L Display
PC9 WINGS of STORM 17:56L - 18:21L Display
A109 ROTATION BAPTEMES 7 & 8 18:22L - 18:37L Flight
L159 SOLO DISPLAY - CZECH REPUBLIC 18:23L - 18:34L Display
ERJ ROTATION BAPTEMES 3 18:38L - 19:15L Flight
CARTOUCHE DORE 18:39L - 18:56L Display
A109 ROTATION BAPTEMES 9 & 10 18:57L - 19:14L Flight
F16 "ZEUS" DISPLAY - GREECE 18:58L - 19:12L Display
PARA CERFONTAINE 19:16L - 19:26L Parajump
FLYXPERIENCE 19:27L - 20:00L Display

Az információs sátornál látható volt, hogy a kinyomtatott program a június 22-ei 7. verzió, így valószínűleg az utolsó pillanatokig változott. Nem lehetett egyszerű a szervezők munkája, mert az első nap végén megállapíthattuk, a valóság eltért a leírtaktól. Végül nem érkeztek meg az olaszok sem, így nem volt Eurofighter bemutatót ezen a hétvégén.

Szombaton - furcsa módon - kapunyitás után indult az első busz Florennes belvárosából a reptérre. A buszról a rövidebb pálya nyugati végének közelében szállhattunk le. A rövidebb pálya adott helyet a statikus kiállításnak, de megközelíteni csak egy nagyobb sétával lehetett, mert a pálya melletti területeket növénytermesztésre használták és csak egy helyen alakítottak ki átjárót. Ezt - mint később kiderül, szerencsére - fémlemezek lefektetésével tették.

A gépek a hosszabb pályáról szálltak fel és le, ami kb. 550 méterrel volt a nézőtértől, azaz nagyon messze. A kijelölt nézőtér a pályákra merőleges gurulóúttól balra volt. A bemutatóknak viszont ez a gurulóút volt a középpontja, így a bemutatók fele még messzebb zajlott a nézőktől.

A görög f-16-os sajnos nagyon későn repült, így szombaton a borult-felhős időben már nem volt elég fény jó fotókat csinálni. Ezt akkor annyira ne bántuk, mert a szórólapon vasárnap más volt a bemutatók sorrendje, így 14:00 körül repült volna a gép. Akkor még nem tudtuk hogy az eső miatt szinte a teljes vasárnapi repülőprogram elmarad.

 



Nemzetközi résztvevők















 

 

süti beállítások módosítása