A továbbiakban olyan múzeumok kerülnek sorra, ahol a gépek jelentős része szabadtéren áll, így inkább jó időben érdemes meglátogatni őket. A kiállított gépek nagy száma miatt ezek alapos megnézésére egy teljes napot is tervezhetünk.       


Hermeskeil - Flugausstellung L.+P. Junior

Hermeskeil-ban található Nyugat-Európa legnagyobb repüléstörténeti magángyűjteménye. Leo Junior 1973 júliusában nyitotta meg a múzeumot. Azóta száznál több eredeti repülőgép kapott itt helyet.

Kiállított repülőgépek listája: www.flugausstellung.de/flugzeuge.html

A keleti blokk harci gépei közül csak a Mi-6 és Mi-14 helikopterek jelenthetnek nekünk újdonságot. A nyugati blokk harci gépei között viszont sok érdekességet találunk. Az amerikai gépek között van F-100F Super Sabre, F-102A Delta Dagger, F-105F Thunderchief is. Az európai típusok közül a Super Mystere, Mirage V, C-3605 Schlepp, Sepecat Jaguar GR.1A, Bristol 171 Sycamore tekinthető ritkaságnak. A gépek között van felderítő változatú Phantom, Mirage, Viggen, Draken, Thunderflash is.

A repülőgépek között alig találunk a 2. Világháborúból (He-111, Bf-108, Ju-52) vagy korábbi időszakból származó repülőgépeket.

Az utasszállító gépek közül meg kell említeni Konrad Adenauer kancellár Super Constellation repülőgépét. Moszkvába is ezzel utazott 1955-ben, hogy elérje a Szovjetunióban raboskodó utolsó 10 ezer német hadifogoly szabadon bocsátását. Az Egyesült Arab Emirátusok VC-10 kormánygépének és a De Havilland DH-106 Comet-nek van még egy kis katonai vonatkozása, a VC-10 típust a RAF tankergépnek használja, a Nimrod haditengerészeti járőrgép pedig a Comet jelentős átépítésével született. A Comet volt a világon az első sugárhajtású utasszállító repülőgép.     

A csarnokokban több mint 40 kisebb repülőgépet és helikoptert, hatvannál több hajtóművet és motort, katapultüléseket, sisakokat, repülőgépműszereket is találunk.

Nyugat-Európában csak itt látható Mi-6 helikopter.


F-102 Delta Dagger típust az Amerikai Egyesült Államok Légierején (USAF) kívül Törökország és Görögország is rendszeresítette.


A Lightning könnyen felismerhető egyedi hajtómű-elrendezéséről.


A múzeumnak két magyar vonatkozása is van. A múzeum épületében megtalálható az első, magyar lajstromba került AN-2 repülőgép (HA-ANA) és van egy magyar Mi-1 (031) is.   


Honlap: www.flugausstellung.de
Nyitva: április 1. - november 1., minden nap 10.00 – 18.00
Belépőjegy ára: 8,00 €
Pontos cím: Habersberg 1., Hunsrückhöhenstr. (B327), 54411 Hermeskeil II
Google Maps: http://g.co/maps/tmqb8


Sinsheim - Auto & Technik Museum

Sinsheim valószínűleg a legismertebb németországi múzeum repülőgéprajongók körében. A múzeum felé közeledve már az autópályáról látszik az épület tetején kiállított Concorde és Tu-144, a hangsebességnél  gyorsabb utasszállítás két úttörő repülőgépe. Mellettük kapott helyet a múzeum magyar vonatkozása, egy MALÉV Tu-134-es (HA-LBH).

Kiállított repülőgépek listája: http://sinsheim.technik-museum.de/de/de/flugzeuge
(Ez a lista nem teljes. A múzeumban látható pl. MiG-21, MiG-23, T-33A, Mi-8, FIAT G91, Venom, F-104G Starfighter, Szu-22 is.) 

A múzeum épületei igen zsúfoltak. Világháborús harci eszközök, járművek, egyenruhák sokaságát találjuk itt. A kiállított több mint 60 repülőgép és helikopter közül ritkaságnak számít a FW-190, Ju-88, English Electric Canberra B2, EKW C-3603 és a H-21C Shawnee helikopter. A borítólemezektől megszabadított Sikorsky S-58C helikopter belseje és a szokatlan helyzetben kiállított MiG-23 is érdekes látványt nyújt.   

Az udvaron modernebb páncélozott járművekből álló hosszú sort találunk. A kültéren kiállított nagyobb repülőgépek többségét belülről is meg lehet nézni. Ha a külső hőmérséklet 30 fok feletti és süt a nap, akkor ezeknek a gépeknek a belsejében már nehezen elviselhető hőség van. 

Bár nem haditechnikai érdekesség, mégis meg kell említeni hogy csak itt látható egymás mellett a Concorde és a Tu-144.


Heinkel He-111 viszonylag gyakori a múzeumokban. Ennek oka hogy a típust Spanyolországban még a háború után is gyártották (CASA C-2.111). A legtöbb múzeumi gép spanyol gyártmány német színekre festve.


A belső tér nagyon zsúfolt, így nem lehet mindenről jó fotót készíteni.


H-21C Shawnee, a "Repülő banán" prototípusa 1952 április 11-én repült először. Hat országban rendszeresítették, összesen 714 gép épült. A Chinook és a Huey elterjedéséig ez a típus volt a hadseregek "igáslova". 



Honlap: sinsheim.technik-museum.de
Nyitva: hétfő - péntek 9:00 - 18:00, szombat - vasárnap és  ünnepnapokon 9.00 - 19.00
Belépőjegy ára: 12 €
Pontos cím: Museumsplatz, D-74889 Sinsheim
Google Maps: http://g.co/maps/8cqv8


Speyer - Technik Museum

Az 1982-ben megnyitott sinsheimi múzeumban a kiállított eszközök száma folyamatosan növekedett. 1992-re már kevésnek bizonyult a hely, ezért a 40 km-re fekvő Speyerben újabb nagyméretű területet vásároltak. Itt újabb kiállítócsarnokot is építettek, így jutott fedett hely pl. a Buran űrsiklónak, az udvaron pedig a hajóknak és tengeralattjáróknak is. A két múzeum összetartozik, kiegészítik egymást, ezért mindenképp érdemes mindkettőt meglátogatni.             

Kiállított repülőgépek listája: speyer.technik-museum.de/de/de/flugzeuge

A kiállított több mint 70 repülőgép között bőven találunk érdekességet. A katonai gépek közül az AN-22 Antei, C-160 Transal, Noratlas, Jak-27R, F-101 Voodoo, F-15 számít ritkaságnak. A civil gépek közül pedig a CL-215, Boeing B747, Dassault Mercure 100 utasszállító és persze a Buran űrrepülőgép. Az AN-26-os tehertere egy GAZ Csajka autót is rejt.


McDonnell F-101 Voodoo prototípusa 1954 szeptember 29-én emelkedett először a levegőbe. Összesen 807 gép épült, a típust az USA, Kanada és Tajvan rendszeresítette. Legtovább Kanadában maradt szolgálatban, az utolsó gépeket 1987-ben vonták ki. Európában csak két Voodoo található, a másik a Midland Air Museum-ban van kiállítva, az angliai Coventryben.


A B747 "Jumbo Jet"-hez vezető hatalmas állványzatról lehetőség van az udvaron kiállított gépek egy részét nem megszokott pozíciókból is lefotózni.


Az An-22 Cock (Антей / Antheus) először 1965 február 27-én szállt fel. Összesen 68 gép épült. Ebből ma már csak kb. 5 repülőképes. A nyugat-európai múzeumok közül csak Speyerben látható a típus.   


Az űrrepüléssel foglakozó csarnokban kiállított Buran jelenleg szintén egyedülálló látványosság.     


A Draken érdekes formáját minden irányból jól megfigyelhetővé tették ezzel a kiállítási móddal.


Honlap: speyer.technik-museum.de
Nyitva: hétfő - péntek 9:00 - 18:00, szombat - vasárnap és  ünnepnapokon 9.00 - 19.00
Belépőjegy ára: 12 €
Pontos cím: Technik Museum 1, D-67346 Speyer
Google Maps: http://g.co/maps/hwexr


Berlin-Gatow (Luftwaffe Museum)

A múzeum a német katonai repülés történetét mutatja be 1884-től napjainkig. A kiállítást 1995-ben nyitották meg a gatowi repülőtéren. A fő hangsúly a hidegháborús időszakon van.   
 
Kiállított repülőgépek listája: www.luftwaffenmuseum.com/index.php?option=com_content&task=view&id=64&Itemid=178


A német OV-10 Bronco repülőgépeket leggyakrabban célvontatásra alkalmazták.


A Luftwaffe három ilyen English Electric Canberra repülőgépet rendszeresített radarkalibrációs feladatokra. Valójában fotó- és elektronika felderítő feladatokat repültek. 


Breguet Atlantic tengerészeti felderítő repülőgépből 20 darabot rendszeresítettek.

Ma már ritka látvány az F-4 Phantom felhajtott szárnyvégekkel.

Ez a terepszínű, felfegyverzett Alpha Jet eszünkbe juttatja, hogy a típus könnyű támadó feladatokra is alkalmas. 


Honlap: www.luftwaffenmuseum.com/
Nyitva: kedd - vasárnap 9:00 - 16:00, zárva minden hétfőn és december végén. 
Belépőjegy ára: nincs belépő
Pontos cím: Flugplatz Gatow, 14089 Berlin, Germany
Google Maps: http://goo.gl/maps/ZKMVL


Cottbus - Flugplatzmuseum 

A repülőtér a Hidegháború alatt a Keletnémet Légierő (NVA LSK) egyik fontos bázisa volt. A kiállított repülőgépek ebből az időszakból származnak. Az általunk is jól ismert orosz típusok többsége viszonylag jó állapotban van. Egy-egy álcázófestésen kívül csak kevés érdekességet találunk itt: az egyik Mi-8 helikopter egy UAZ terepjárót rejt, valamint a ritkának számít AN-14A.       


Kiállított repülőgépek listája: www.flugplatzmuseumcottbus.de/images/stories/download/Bestand_LFZ_%2010-11.pdf





2011-ben a gatowi múzeumból két repülőgép átkerült Cottbusba. Szeretnék itt is bemutatni a korszak nyugati típusait, ezért kiállítás ilyen irányú bővítése várható.




Honlap: www.flugplatzmuseumcottbus.de
Nyitva: hétfő zárva, kedd - szombat 10:00 - 16:00, (márciustól októberig vasárnap is nyitva)
Belépőjegy ára: 4 €
Pontos cím: Fichte str. 1, 03046 Cottbus
Google Maps: http://g.co/maps/7hne2



Ezeken kívül még sok kisebb-közepes méretű múzeum található Németországban, de ha a nagyobbakat már láttuk, akkor ezekben már nem sok újdonságot találunk. Ha a közelben vagyunk, ezeket még érdemes lehet megnézni:

Buckeburg - Hubschraubermuseum: www.hubschraubermuseum.de/exponate
Finowfurt - Luftfahrt-Museum: www.luftfahrtmuseum-finowfurt.de/rundgang.htm 
Merseburg - Luftfahrt- und Technik-Museumspark: www.luftfahrt-technik-museum.de
Nordholz - Deutsches Luftschiff- und Marinefliegermuseum: www.aeronauticum.de
Rothenburg - Luftfahrttechnischer Museumsverein:  www.luftfahrtmuseum-rothenburg.de/Flgz.html
Schwenningen - Internationales Luftfahrtmuseum: www.edts.info/museum/exponate/
Wernigerode - Museum für Luftfahrt und Technik:  www.luftfahrtmuseum-wernigerode.de/einblicke.htm  (http://g.co/maps/b6nkr)

A kisebb múzeumokban általában csak néhány repülőgép vagy helikopter található a volt kelet- és/vagy nyugat-német légierő gépei közül.

***

Repülőmúzeumok Németországban (1. rész) 

Repülőmúzeumok Németországban (2. rész)

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása