Európában októbertől áprilisig nem kedvez az időjárás a repülőnapoknak, így nem is sokat rendeznek. Aki ilyenkor mégis repülőgépeket szeretne látni közelről, megnézhet egy jó múzeumot. Itt olyan repülőgépeket is lehet látni, amelyek már sosem emelkednek a levegőbe. Németországban több kiváló múzeum is van, amelyet mindenképp érdemes megnézni. A repüléssel kapcsolatos német tervezők, gyártók munkásságát a blog olvasóinak szerintem nem kell bemutatni. A Zeppelin léghajót vagy Messerschmitt nevét még a laikusok is ismerik. Az igazi rajongók pedig képesek felsorolni a második világháború összes német típusát és változatait is. A Hidegháború alatt kettéosztott ország keleti és nyugati eredetű repülőgépei ma már békésen állnak egymás mellett a németországi múzeumokban. Könnyen belátható hogy bőven van mit bemutatni az érdeklődőknek.


München - Deutsches Museum

A hatalmas múzeumban csak egy a sok közül a repüléssel és az űrrepüléssel foglalkozó rész, a gyűjtemény mégis igen gazdag. Részletesen bemutatják a repülés minden ágának fejlődését, valamint a repülőgépek egyes részeinek működését. Természetesen kiemelt hangsúlyt kapnak a németek: Bücker, Dornier, Fieseler, Junkers, Klemm, Messerschmitt, Zeppelin és Otto Lilienthal.

Kiállított repülőgépek listája: http://www.deutsches-museum.de/sammlungen/verkehr/luftfahrt/propellerflugzeuge/

A kiállításnak sok érdekessége van. A második világháború kedvelőit eredeti Me-109, Me-163, Me-262, Rheintochter R1 föld-levegő rakéta és eredeti alkatrészeket is tartalmazó Natter, V1 és V2 rakéta várja. A világháború utáni időszakból a VJ-101C , C-160 Transall főfutó, a repülőgépek tervezését bemutató részen egy ismeretlen csökkentett észlelhetőségű repülőgép (MBB Lampyridae) szélcsatorna-modellje és az Eurofighter formájának kialakulását szemléltető makettet lehet kiemelni. A civil gépek közül az Airbus A300 törzsrész, Boeing B-707 orr-rész, DOWA 81 lehet érdekes és az űrrepüléssel foglalkozó részt (holdautó-másolat, műholdak, visszatérőkabin) is érdemes megnézni.

A fából készült Rumpler C IV-et az Első világháború alatt felderítőként alkalmazták. 6-7 ezer méter magasra tudott emelkedni, így viszonylag biztonságban végezhette feladatát.

Ezzel az Me-262A-1 (W.Nr. 500071) repülőgéppel Hans Guido Mutke kényszerleszállást hajtott végre 1945 április 25-én Dübendorf (Svájc) repülőterén. A gépet Svájc csak 1957-ben adta vissza Németországnak.

VJ-101C kísérleti helyből felszálló (V/STOL) repülőgép 1963 április 10-én repült először. Az F-104G-n alapuló gépből két prototípus épült, de az egyik a tesztek alatt megsemmisült. A program célja a kétszeres hangsebesség elérése volt, de a repüléseket még ennek elérése előtt, 1968-ban leállították.   

Videók a gép repüléséről:

https://www.youtube.com/watch?v=hDAd_lUbNcU 

https://www.youtube.com/watch?v=2MyWs4jkVPg

Honlap: www.deutsches-museum.de
Nyitva: minden nap 9.00 - 17.00 ( kivéve néhány ünnepnap)
Belépőjegy ára: 8,50 €
Pontos cím: Museumsinsel 1., 80538 München
Google Maps: http://g.co/maps/ygwff


Oberschleissheim - Deutsches Museum Flugwerft Schleißheim

A müncheni Deutsches Museum-ban a folyamatosan bővülő repüléstörténeti kiállítás számára a rendelkezésre álló hely egy idő után szűknek bizonyult, ezért az 1990-es évek elején a 20 km-re fekvő oberschleissheim-i repülőtér épületeiben létrehozták a repüléssel foglalkozó kiállítás folytatását. A helyszínválasztást a közelsége mellett az is indokolta, hogy ez volt Németország első repülőtereinek egyike. 

Kiállított repülőgépek: http://www.deutsches-museum.de/de/flugwerft/sammlungen/

A kiállítás egyedülálló érdekességei kísérleti repülőgépek: a helyből felszálló (V/STOL) VAK-191B,  a Do-31 és a változtatható tolóerővektoros hajtóművel kapcsolatos kutatásokhoz épített X-31. Meg kell még említeni a csupaszárny Horten H IV vitorlázó repülőgépet, az Európában csak itt látható indiai fejlesztésű Hindustan Aeronautics HF-24 Marut vadászbombázót és Willy Messerschmitt utolsó munkáját Hispano HA-300 elfogó vadászt.               

Rockwell-MBB X-31 prototípusa 1990  október 11-én repült először. Két ilyen gép épült, de az egyik 1995 januárjában lezuhant.   

A Hindustan Aeronautics HF-24 Marut vadászbombázó egyedül itt látható Európában.

Willy Messerschmitt utolsó munkája: Hispano HA-300 elfogó vadász. 1964 március 7-én emelkedett először a levegőbe. Csak három prototípus épült belőle.

A Do-31 a világ egyetlen helyből felszállni képes sugárhajtású teherszállító repülőgépe. 1967 február 10-én szállt fel először. A programot végül törölték, csak három prototípus épült meg.

Két érdekes videó a Dornier Do-31 fejlesztéséről és repüléséről:
https://www.youtube.com/watch?v=F5yzzS0PnG8
https://www.youtube.com/watch?v=x3YueCf1JeI&feature=related

Honlap: www.deutsches-museum.de/flugwerft
Nyitva: minden nap 9.00 - 17.00 ( kivéve néhány ünnepnap)
Belépőjegy ára: 6,00 €
Pontos cím: Ferdinand-Schulz-Allee, 85764 Oberschleißheim
Google Maps: http://g.co/maps/97pje


Manching - Flugmuseum Messerschmitt

A múzeum a Messerschmitt Alapítvány és az EADS (CASSIDIAN) támogatásával jött létre 1998-ban. Ez a múzeum azért egyedülálló, mert itt minden gép repülőképes és mindet Willy Messerschmitt tervezte. Ezeket a gépeket láthatjuk repülni a különböző repülőnapokon (pl. Zeltweg, ILA Berlin). A múzeum tulajdonképpen egy hangár, ahol a repülőgépek téli karbantartását végzik, így azok általában félig szétszerelt állapotban láthatók. A falakon lévő tablókon bemutatják Willy Messerschmitt életét és teljes munkásságát.

A Messerschmitt Alapítvány tulajdonában lévő repülőképes gépek: M-17, Me-108 Taifun, három Bf-109G, Me-163 Komet, Me-262, HA-200 Saeta.

A múzeum csak előzetes jelentkezés alapján látogatható. Egyrészt a hangár az EADS gyár területén található (itt folyik a német Eurofighterek végszerelése), másrészt ez a repülőtér a német légierő kísérleti- és javítóbázisa.

Hangár és múzeum egyben.

HA-200 Saeta (Nyíl) prototípusa először 1955 augusztus 12-én emelkedett a levegőbe. A Spanyol- és az Egyiptomi Légierő rendszeresítette a típust. 

Bf-108 Taifun karbantartáshoz szétszerelt állapotban.

Honlap: www.flugmuseum-messerschmitt.de/museum
Nyitva: havonta egyszer egy pénteki napon
Belépőjegy ára: nincs, belépés csak előzetes regisztrációval
Pontos cím: Rechliner Str. 85051, Manching
Google Maps: http://g.co/maps/4ws57


Berlin - Deutsches Technikmuseum

Mint minden műszaki-/közlekedési múzeumban, a repülőgépek itt is csak egy részét képezik a kiállításnak, de már a múzeum épülete felé közeledve egy C-47 Dakota fogad minket. A bejárat fölé függesztett gép a Berlini Légihídnak állít emléket.       

Kiállított repülőgépek listája:

www.sdtb.de/fileadmin/user_upload/_tem/02_Ausstellungen/01_Dauerausstellungen/06_Luft-_und_Raumfahrt/Auflistung_Flugzeuge.pdf

A kiállítás érdekességei:

A Junkers Ju-52/3m "Tante Ju" különböző változataiból közel 5500 darab épült. 1943-tól a Pestlőrinci Ipartelepek Rt-nél is folyt a típus összeszerelése.     

A magyar kapcsolat: ezt a Messerschmitt Bf-109E repülőgépet 1939 november 28-án vette át a Luftwaffe. 1941-ben Norvégiában állomásozott és egy Murmanszk közelében található tavon hajtottak végre vele kényszerleszállást. Itt találták meg 1993-ban. Restaurálásra Magyarországra szállították, ezután került át a berlini múzeumba.

Fieseler Fi-103 és Henschel Hs-293. Az előbbi V1 ("Fau1 Megtorlófegyver")-ként vált ismerté és a "robotrepülőgépek" ősének tekinthető, az utóbbi az hajók elleni  irányított fegyverek őse.     

Az F-86K repülőgép az alaptípus jelentősen áttervezett, radarral ellátott változata. Olasz Légierő részére a FIAT építette ezeket a repülőgépeket. 

Honlap: www.sdtb.de/Luft-und-Rauschert.84.0.html
Nyitva: kedd-péntek 9.00 - 17.30, szombat-vasárnap 10.00 - 18.00, zárva minden hétfőn és ünnepnapokon
Belépőjegy ára: 6,00 €
Pontos cím: Trebbiner Straße 9, 10963 Berlin-Kreuzberg
Google Maps: http://g.co/maps/b9n98


Az eddig felsorolt múzeumokban a repülőgépek zárt, fűtött épületekben vannak kiállítva, ezért télen-nyáron megtekinthetőek. Minden múzeum bejárására legalább fél napot tervezzünk, de ha belemerülünk a részletekbe, még ez is kevés lehet.

***

Repülőmúzeumok Németországban (1. rész)

Repülőmúzeumok Németországban (2. rész)

süti beállítások módosítása